Bookshop.org – revolucionarna platforma koja povezuje nezavisne knjižare, kako bi se oduprli Amazonu Bookshop.org, platforma koja udružuje male i nezavisne knjižare, pokrenuta je uspešno u januaru u SAD, a otvara se i u Velikoj Britaniji gde već ima partnerstvo sa više od 130 knjižara

Bookshop.org opisuju kao „revolucionarni trenutak u istoriji prodaje knjiga“: društveno odgovorna alternativa Amazonu koja omogućava čitaocima da kupuju knjige preko interneta, a istovremeno time i podrže svog lokalnog nezavisnog prodavca knjiga. I nakon izuzetno uspešnog lansiranja u SAD-u, od danas (2.11.2020, prim. prev.) aktivna je i u Velikoj Britaniji.

Bookshop je osmislio pisac i suosnivač Literary Hub-a Endi Hanter (Andy Hunter). Sajt omogućava nezavisnim knjižarama da kreiraju sopstveni virtuelni izlog, pri čemu prodavnice od svake prodaje dobijaju čistu profitnu maržu – 30% cene. Sve usluge kupcima i isporuku obavljaju Bookshop i njegovi distributivni partneri, a naslovi se nude uz mali popust i isporučuju u roku od dva do tri dana.

„Bila je to luda vožnja“, rekao je Hanter, koji je pokrenuo sajt u SAD-u u januaru. „Pet nedelja nakon onog što smo mislili da će biti šestomesečni period postepenog poboljšavanja, usavršavanja i unošenja malih promena, udario je covid-19 i onda smo odjednom počeli mnogo da radimo.“

Počevši sa 250 knjižara, sada je više od 900 prodavnica  registrovano u SAD-u. „Prešli smo od prodaje knjiga vrednih 50.000 dolara za ceo februar do 50.000 dolara dnevno u martu, zatim 150.000 dolara dnevno u aprilu“, rekao je Hanter. Do juna, Bookshop je uspeo da proda knjige u vrednosti od milion dolara za jedan dan. Platforma je sada prikupila više od 7,5 miliona dolara za nezavisne knjižare širom SAD-a.

Endi Hanter, osnivač Bookshop.org i Literary Hub-a (foto: Twitter)

„Bilo nas je četvoro zaposlenih, plus ja, radili smo od kuće, ustajali što smo ranije mogli i odlazili u krevet što smo kasnije mogli, kako bi sve ovo uspelo. Bilo je kao na rolerkosteru” rekao je Hanter. „Ali pružilo nam je izuzetno zadovoljstvo, jer smo sve vreme iz raznih knjižara dobijali poruke u kojima je pisalo ‘Hvala Bogu što ste se pojavili, platili ste nam kiriju, platili ste naše zdravstveno osiguranje ove godine.’ Ako ćete već morati da radite u sumanutim okolnostima i pod ogromnim stresom, dobro je da makar radite nešto zbog čega se dobro osećate.“

Bookshop je B korporacija (sertifikat koji se izdaje kompanijama koje posluju društveno i ekološki odgovorno, prim. prev.), stvorena sa misijom „da koristi javnom dobru doprinoseći boljitku nezavisne književne zajednice“. Pravila navode da se ona nikada ne može prodati nekom od velikih američkih prodavaca na malo, uključujući Amazon.

Hanter veruje da razlog brzog uspeha Bookshopa počiva u naklonost čitalaca prema svojim lokalnim prodavcima knjiga. „Knjižare su već neko vreme u problemima zbog Amazonovog rasta, ali ova pandemija ga je zaista ubrzala. Amazon je postao mnogo moćniji, dok postoje prodavnice stare 100 godina koje jedva preživljavaju“, rekao je. „Mislim da smo bili toliko uspešni zato što je dovoljno ljudi toga bilo svesno i želelo je da se okupi oko svojih voljenih knjižara, jer im je stalo do toga kakav će svet nastati  nakon ove pandemije.“

Hanter je planirao da pokrene Bookshop u Velikoj Britaniji 2021. ili 2022. Ali nakon što su videli uspeh ove platforme u SAD-u, prodavnice, izdavači i autori u Velikoj Britaniji zamolili su ga da ubrza svoje planove. Više od 130 britanskih knjižara već se registrovalo, dok se još 200 očekuje do kraja godine. Podružnicom kompanije u Velikoj Britaniji upravljaće direktorka Nicol Vanderbilt (Nicole Vanderbilt), bivša međunarodna potpredsednica kompanije Etsy.

„Ako ne stignemo tamo pre Božića i pružimo ljudima mogućnost da podrže svoje knjižare i kupe kod njih knjize za poklone, onda će to biti zaista katastrofalno za njih, zbog čega smo uložili svu snagu da što pre pokrenemo platformu “, rekao je Hanter.

Knjižare koje su deo Bookshop.org ne prave nikakva finansijska ulaganja, dok sve usluge kupcima i isporuku obavlja Bookshop, a u Velikoj Britaniji distributer Gardners. Način pregledanja proizvoda ima za cilj da „pruži istu radost kao otkrivanje nove knjige u fizičkoj knjižari“, kaže kompanija u kojoj vas stručnjaci, a ne algoritmi, vode kroz razgledanje. Svaka nezavisna knjižara koji se pridruži ima svoj “izlog” na sajtu, gde kupci mogu da pregledaju virtuelne tabele preporučenih knjiga. Na primer, korisnik može da vidi šta lično preporučuje vlasnik The Shetland Times Bookshop („najsevernije britanske knjižare, koja se nalazi iznad 60. stepena severne hemisfere i bliža je Norveškoj nego Londonu“) na listama kao što su „čudesno smešne slikovnice koje sam čitao osoblju knjižare“ i „ knjige koje će vam pomoći da se nosite sa životom“.

Britanski prodavci knjiga i izdavači pozdravili su dolazak Bookshopa. „Biti nezavisan prodavac knjiga toliko je godina bila takva borba između Davida i Golijata da je bilo malo zbunjujuće kada vam neko napokon pruži bazuku, umesto vaše praćke“, rekao je Endi Rositer (Andy Rossiter) iz Rossiter Books.

FIlip Gvin Džouns (Philip Gwyn Jones), iz izdavačke kuće Picador, opisao je Bookshop.org kao „pozitivno revolucionarni trenutak u istoriji knjižarstva u Velikoj Britaniji i u evoluciji odnosa između pisaca i čitalaca“.

„Teško nam je da se takmičimo sa nekim ko ima svoje skladište, ko može da ponekad prodaje knjige i sa gubitkom, ili sa veoma niskim maržama. Jednostavno ne možemo. Dakle, lepo je što će Bookshop.org konkurisati Amazonu na način na koji to ne bismo mogli sami ili čak kolektivno “, rekla je Džordžija Ekert (Georgia Eckert) iz knjižare Imagined Things. „Morate da imate uticaja, dovoljno veliki sajt, koji vodi odgovarajući tim ljudi koji su posvećeni. Svi vodimo sopstveni posao i nemamo vremena za to. “

Tekst: Alison Flood
Izvor: theguardian.com
Prevod: Danilo Lučić

Prijavi se za Glif obaveštenja

Pratite nas i nepropusti nove sadržaje na našem portalu


Tagged: