Fridrih Niče je između 8. i 24. avgusta 1882. u dopisivanju sa spisateljicom, intelektualkom i psihoanalitičarkom Lu Andreas-Salome formulisao svojih 10 stilističkih pravila. Ona je bila prva žena psihoanalitičar, razvila je korespondenciju sa Frojdom o ljudskoj prirodi i bila je proglašena za “muzu evropskih mislilaca i umetnika fin-de-siècle-a”.
Očaran dvadeset jednogodišnjom Andreas-Salome, Niče nije samo želeo da ona bude njegov intelektualni protégé, već i njegova supruga, pa ju je navodno zaprosio već tokom njihovog drugog susreta, te iste godine. Iako je ona odbila njegove romantične predloge, a potom je i njihovo prijateljstvo bilo prekinuto, ona je do kraja života gajila poštovanje prema njegovom radu i intelektu. Više od dve decenije kasnije, ona je uključila ovih 10 pravila stila u svoju veliku studiju o ličnosti, filozofiji i psihi velikog nemačkog filozofa, koju je jednostavno nazvala “Niče”.
Tu je lista ovih 10 pravila stila navedena u poglavlju pod imenom “Ka učenju stila”:
- Od najveće važnosti je život: stil mora da bude živ.
- Stil mora da bude prilagođen određenoj osobi sa kojom želite da komunicirate. (Zakon međusobnog odnosa.)
- Najpre, mora se precizno odrediti “šta želim da saopštim i predstavim”, pre nego što se počne sa pisanjem. Pisanje mora da bude mimikrija.
- Pošto pisac nema na raspolaganju mnoga govornička sredstva, on generalno mora da ima model koji je veoma ekspresivan u predstavljanju potrebe, inače će pisana kopija će biti mnogo bleđa.
- Bogatstvo života se otkriva kroz bogatstvo gestova. Mora se naučiti da se oseća sve – dužina i usporavanje rečenice, interpunkcije, izbor reči, pauze, sekvence argumenata – kao gestovi.
- Budite pažljivi sa tačkama! Samo oni koji mogu dugo da drže dah dok govore imaju pravo na tačku. Kod većine ljudi, tačka je stvar afektacije.
- Stil treba da potvrdi da neko veruje u neku ideju; ne samo da je promišlja, već i da je oseća.
- Što je apstraktnija istina koju neko želi da poduči, to se više moraju najpre dozvati čula.
- Strategija dobrog pisca proze se sastoji u odabiru sredstava kojima će se, što je više moguće, približiti poeziji, ali nikada neće preći u nju.
- Lišiti čitaoca najobjektivnijih zamerki nije ni naročito dobar manir, ni naročito pametno. Dobar je manir i pametno je ostaviti čitaoca da sam izrekne ultimativnu kvintesenciju naše mudrosti.
Ove zapovesti su očigledno veoma aforistične. Zapravo, i Niče i Andreas-Salome su bili veliki ljubitelji aforizama. Ispod ove liste, Andreas-Salome je iznela nekolike refleksije povodom Ničeovog stila, a u svetlu njegovih aforističkih sklonosti:
Ispitati razloge i uslove Ničeovog stila znači mnogo više nego samo istraživati formu kroz koju su njegove ideje iskazane; pre svega, to znači da smo u stanju da slušamo njegova unutrašnja ispitivanja. Njegov stil je nastao na osnovu velike volje, entuzijazma, samopožrtvovanja i obilne upotrebe velikog umetničkog talenta (…) i pokušaja da se do znanja dođe kroz individualno nivelisanje, refleksije pobuđenosti duše u previranju. Kao zlatan prsten, svaki aforizam čvrsto zaokružuje misao i emociju. Niče je stvorio, takoreći, nov stil u filozofskom pismu, koji je do tada bio formulisan samo akademskim tonom ili tonom plahovite poezije: on je stvorio personalizovan stil; Niče nije samo usavršio jezik, već je i prevazišao njegove nepodesnosti. Ono što je bilo nemo, sada je postiglo veliku zvučnost.
Maria Popova
(prevod: Danilo Lučić)
izvor: brainpickings.org