Hip-hop neguje ljubav prema književnosti, šta god rekao Kanje Vest Jedan od najuticajnijih repera današnjice Kanje Vest nedavno je izjavio da mu je čitanje knjiga “kao da jede prokelj”. Autor ovog teksta sa druge strane navodi primere uticaja velikih književnih dela na rep muziku.

Kada je Ye – umetnik ranije poznat kao Kanje Vest – izjavio u jednom nedavnom potkastu da ne čita knjige, neki ljudi su se pitali da nije to pogrešna poruka koju je poslao deci.

Ta pitanja su dobila na većem značaju u svetlu činjenice da je Ye nedavno pokrenuo akademiju Donda, privatnu obrazovnu instituciju nazvanu po njegovoj pokojnoj majci Dondi Vest, koja je i sama bila profesorka engleskog jezika.

Kao rep umetnik, autor i akademik, nikada ne bih tvrdio da je čitanje mnoštva knjiga jedini put do sticanja znanja ili pokazivanja inteligencije.

Na kraju krajeva, napravio sam prvi hip-hop album sa stručnom recenzijom koji je objavio univerzitet. Kao svoju doktorsku disertaciju 2017. godine napravio sam rep album i odbio sve zahteve da dostavim formalno pisano objašnjenje rada.

Verbalna inteligencija

Čak i kao bivši profesor književnosti u srednjoj školi, nikada nisam verovao da je jedini način – ili čak glavni način – da ljudi pokažu intelekt čitanje knjiga. Mislim da freestyle – to jest, pisanje i recitovanje naizgled spontanih rep tekstova na licu mesta – zahteva nivoe inteligencije koji se često zanemaruju ili rasistički odbacuju kao „prirodni talenat“ koji ne zahteva učenje ili vežbanje. Na primer, neverovatan 10-minutni freestyle koji je reper Black Thought izveo uživo na njujorškoj radio stanici “Hot 97” godine 2017. je demonstracija majstorstva koje je rezultat godina učenja i prakse.

Na neki način možete reći da smo Kanje Vest i ja na istoj strani. Međutim, ono u čemu se ne slažem sa Yeom je u njegovom potpunom odbacivanju čitanja knjiga, što on poredi sa „jedenjem prokelja “. Rep muzika je mnogo toga, ali uključuje dosta poštovanja prema književnosti.

Kanje kao ‘Getsbi’

Knjige imaju visoko mesto u hip-hopu. Kao što sam istakao u različitim poglavljima u knjigama koje sam napisao o različitim aspektima rep muzike – i na časovima koje predajem – izobilje stihova koji sadrže direktne i indirektne reference na bogatu lepezu književnih dela. Ova dela obuhvataju više milenijuma i potiču iz celog sveta.

I mnogo pre kontroverze o mržnji prema knjigama, jednom sam nazvao Yea  Džejem Getsbijem hip-hopa, što je referenca na glavni lik romana Veliki Getsbi Skota Ficdžeralda iz 1925. godine, zbog upečatljivih paralela koje sam video između njihovih života. Roman sadrži poučna poređenja sa Graduation-om (muzički album Kanje Vesta iz 2007, prim. prev.) u upotrebi blistavih metafora za nadu i želju za bogatstvom i klasom.

Dok Kanje Vest zagovara prezir prema knjigama, to se ne može reći za mnoge njegove prethodnike i savremenike.

Na primer, 1996. godine, Tupak Šakur je objavio svoj album The Don Killuminati: The 7 Day Theory pod alijasom Makaveli – varijacijom imena autora Nikola Makijavelija. Makijavelijeva dela iz XVI veka Umeće ratovanja i Rasprave o Liviju mogla bi da ponude interesantan uvid u album i kreativni proces koji je Tupak preduzeo tokom poslednjeg perioda svog života. Na primer, Makijaveli u Umeću ratovanja detaljno opisuje svoja zapažanja o dobijanju i zadržavanju političke moći. Slično, Tupak završava svoj album govoreći o svojoj nadmoći, uzvikujući na njemu „vojnici sa militantnim umom“ i detaljno izlažući predskazana pravila rata.

Ono što sledi je kratak pregled drugih značajnih slučajeva u kojima se rep umetnici pozivaju – bilo direktno ili indirektno – na uticajna književna dela autora iz celog sveta i iz svih vekova.

Thieves in the Night, numera grupe Black Star iz 1998.

Ova pesma pominje i citira roman Najplavlje oko Toni Morison. Hook ove pesme preuzima i preispituje citat iz romana:

…jer nismo bili jaki, samo agresivni; nismo bili slobodni, samo neobuzdani; nismo bili saosećajni, bili smo pristojni; nismo bili dobri, samo smo se lepo ponašali. Udvarali smo se smrti da bismo se nazvali hrabrim, a krili smo se kao lopovi od života.”

Rainforest, singl muzičara Noname-a iz 2021.

Ova pesma direktno priziva knjigu psihijatra i političkog filozofa Franca Fanona Prezreni na svetu (The Wretched of the Earth) iz 1961. To je lirska aluzija na aktuelne posledice kolonijalizma.

Heat Wave, numera KKSNG Crooked-a i Joell Ortiz-a iz 2022.

Crooked u ovoj pesmi usputno pominje Platonov filozofski spis Gozba, u kojem se likovi, uključujući filozofa Sokrata, takmiče izvodeći improvizovane govore. Platon ne piše baš o rap battles-ima, ali postoje sličnosti.

To Pimp a Butterfly, album Kendrika Lamara iz 2015.

Postoje zanimljive paralele sa romanom Nevidljivi čovek (Invisible Man) Ralfa Elisona na celom albumu. Uporno pozivanje na „džem“ u pesmi „King Kunta“ priziva scenu iz romana iz 1952. u kojoj narator nailazi na uličnog prodavca koji prodaje džem , a koji ga podseća na rodnu kuću, pa ga jede dok mu se ne smuči.

The Tipping Point, album grupe Roots iz 2004.

Ovaj album preuzima naziv knjige Malkolma Gledvela iz 2000. godine. Gledvel opisuje tipping point (tačku preokreta, prim. prev.) kao „moment kritične mase, prag, tačku ključanja“. Na naslovnoj strani albuma nalazi se fotografija mladog Malkolma Eksa, verovatno u nekoj vrsti prelomne tačke, pre nego što će postati svetski poznat muslimanski sveštenik i na kraju  koautor uticajne „Autobiografije Malkolma Eksa kako je ispričana Aleksu Hejliju” iz 1965.

Like Water for Chocolate, album Common-a iz 2000.

Ovaj album je dobio ime po romanu meksičke autorke Laure Eskivel iz 1989. Njena knjiga koristi magični realizam kako bi glavna junakinja Tita prenela emocije ljudima koji jedu hranu koju ona sprema dok neguje svoju majku, a što je sprečava da ostvari svoje prave želje.

Na albumu se takođe nalazi pesma pod nazivom „A Song for Assata“ koja sadrži audio zapis iz intervjua koji je Common uradio sa prognanom crnačkom borkinjom za slobodu Asatom Šakur.

Lets’s Get Free, album grupe Dead prez iz 2000.

Ovaj album sadrži mnoge književne aluzije i uticaje. Naime, tekst pesme „We Want Freedom“ počinje rečima „I Ching“, što je naziv jednog drevnog kineskog teksta. Logo grupe predstavlja simbol, heksagram 46, iz ovog spisa i predstavlja reč „vojska“. Član grupe stic.man kaže da simbol treba da predstavlja „kretanje unapred, napredak i prilagođavanje u našim životima“.

Eve, album Rapsody iz 2019.

Svi naslovi pesama na ovom albumu su imena žena vrednih pažnje. „Eva“ je ime prve žene u jednom od najvećih književnih dela – Bibliji – a nekoliko drugih pomenutih žena su autorke, uključujući „Oprah“, „Myrlie“, „Michelle “ i „Maya“. Pesma nazvana po Maji Anđelu fokusira se na teme iz njenih dela, kao i na citate iz njenih knjiga.

Možda će nedavne primedbe Kanje Vesta o čitanju pokrenuti smislen razgovor o tome kako američko društvo gleda na čitanje i kako definiše inteligenciju. Ako je tako, arhive hip-hopa – bilo u formi knjige ili muzike – nude obilje načina da se ti razgovori dovedu do većih dubina.

Piše: A.D. Carson
Izvor: theconversation.com
Prevod: Danilo Lučić
Ilustracija: Alex Bond

Pročitajte i 16 misli Maje Anđelou, kao i odakle početi sa knjigama Toni Morison.

Prijavi se za Glif obaveštenja

Pratite nas i nepropusti nove sadržaje na našem portalu


Tagged: