Vodič kroz Najkraći dan – festival kratkog filma od 19. do 21. decembra Festival Najkraći dan od 19. do 21. decembra u Beograd donosi 16 kratkometražnih filmova sa Evropske filmske akademije i 27 ostvarenja studenata filma i filmskih entuzijasta.

Najkraći dan na severnoj hemisferi Zemlje, 21. decembar, ljubitelji kratkometražnih filmova iz udruženja Filmkultura poslednjih osam godina označavaju jakim bojama u kalendaru: taj datum, simbolično proglašen za Svetski dan kratkog filma, rezervisan je za festival Najkraći dan. Pošto je prethodno festivalsko izdanje zbog pandemije bilo preseljeno na internet, organizatori su odlučili da ove godine solisticij prošire na tri dana i pod sloganom “Upadni u poslednji kadar” pozvali su publiku da od 19. do 21. decembra vidi više od 40 odabranih ostvarenja u tri programske celine u salama Jugoslovenske kinoteke i Dvorane kulturnog centra Beograda.

Selektori festivala, scenaristkinja Nađa Petrović i režiser Nikola Stojanović, izdvojili su 16 naslova iz kataloga Evropske filmske akademije (EFA) za revijalni program, isto toliko za studentsku selekciju i još 11 amaterskih ostvarenja. Publika će, navode oni, moći da vidi filmove inovativne po formi i sadržaju, a istovremeno su se pokazali i kao najuspešniji na festivalima prošle godine.

Selekcija kratkih filmova EFA, Jugoslovenska kinoteka

Filmovi EFA biće prikazani 19. i 20. decembra od 18 sati u Jugoslovenskoj kinoteci, a publika će moći da vidi sedam igranih, pet dokumentarnih i četiri animirana ostvarenja iz 15 zemalja.

Program prvog dana počinje albansko-španskom koprodukcijom The News (23 minuta, 2020) scenariste i reditelja Lorina Terezija o mladoj ženi koja, dok joj muž radi u susednoj Grčkoj, živi sa njegovom porodicom i otkriva beživotno telo, nakon čega se ceo gradić uključuje u kampanju da taj događaj pokrije državna televizija.

Sledi francuski animirani film Blue Fear (10 minuta, 2020) Mari Žakoti i Lole Halife Legran o paru koji na putu u Provansu, gde devojka treba da upozna roditelje svog momka, ali upadaju u zasedu, ona bude oteta, a on uspeva da pobegne…

 

Švedsko ostvarenje Memories (14 minuta, 2020) intimna su povest Kristin Johanesen o mentalnom poremećaju, a zasnovana je na retkim snimcima preostalim u kameri koju je autorka pronašla dok je spremala svoju sobu iz detinjstva.

Foto: Promo

Domaći kratki igrani film Armadila (11 minuta, 2020) Gorana Jovanović režirala je po svom scenariju, a donosi priču o introvertnoj tinejdžerki Sanji koja, kada počne da sumnja da se njenom psu Krletu nešto dogodilo, postaje sve teže da osećanja drži pod kontrolom.

Animirani film Eeaster Eggs (15 minuta, 2020) Nikolasa Kepensa, nastao u belgijsko-francusko-holandskoj koprodukciji, kroz priču o lovu na papagaja pobeglog iz kaveza u kineskom restoranu zapravo govori o toksičnom odnosu dvojice prijatelja, Kevina i Džejsona, koji ga love.

 

Autorka Telija Petraki svoje kratkometražno igrano ostvarenje Bella (25 minuta, 2020) smešta u Grčku u drugu polovinu osamdesetih godina, gde se, malo pre kraja Hladnog rata, pred očima Anti “menja se zemlja, menja se svet, a sa tim se, izgleda, menja i Kristos”.

Film The Long Goodbye (12 minuta, 2020) britanskog glumca i reditelja Aneila Karije iza naslova što odmah asocira na Altmanov neonoar krimić iz 1973. godine zapravo je muzička drama sa sasvim drugačijom pričom: Riz i njegova porodica provode uobičajen dan u kući dok ekstremni desničari napolju divljaju u svom maršu i dolaze im pred vrata…

Za završnicu prvog dana ostavljen je holandski Marlon Brando (12 minuta, 2020) Vinsenta Tilanusa. Veza Kas i Naomi, koji živeći kao “brat i sestra” doživljavaju sigurnost i ljubav kakvu ne mogu nigde druge jer su oboje gej, stavljena je na probu u poslednjim nedeljama srednje škole pošto ih planovi za budućnost razdvajaju.

Drugo festivalsko veče počinje belgijskim filmom Zonder Meer (14 minuta, 2020) autorke Meltse van Koilije, smeštenim u letnji kamp na jezeru gde je dečak nestao i možda se udavio, pa niko od dece ne sme da pliva, a petogodišnja Lusi pokušava da shvati šta se oko nje dešava.

Hide (11 minuta, 2020) Danijela Greja, nastao u mađarsko-kanadskoj koprodukciji, počinje tako što se dvojica braće igraju žmurke, jedan od njih se sakriva u ormar i, rešen da pobedi, ne izlazi dok prolaze minuti, sati, godine, decenije…

U dokumentarnom filmu Mission: Hebron (23 minuta, 2020) scenaristkinje i rediteljke Rone Segal šestorica izraelskih vojnika suočava se sa kamerom i sećanjima na svoju službu. Ovaj “vodič kroz najopasniji grad na Zapadnoj obali” donosi i retke snimke sa mobilnih telefona lokalnih svedoka.

Francuski Dustin (20 minuta, 2020) Naile Gugue govori o transrodnom mladiću Dastinu i njegovoj ekipi na tehno žurki u napuštenom skladištu. Autorka filma ujedno je i didžej i osnivačica Collective Possesion, koji organizuje tehno LGBTQ+ događaje.

Dokumentarni film Maalbeek (16 minuta, 2020) francuskog reditelja Ismela Žofrija Šanduita prikazuje teroristički napad na metro stanicu u belgijskom Malbiku iz perspektive Sabine, preživele putnice koja je doživela amneziju i pokušava da rekonstruiše šta se tada dogodilo.

U filmu Displaced (15 minuta, 2021) Samira Karahode dvojica igrača stonog tenisa na Kosovu nakon rata lutaju od jedne opskurne lokacije do druge tragajući za mestom gde mogu da ostave jedinu imovinu svog kluba: dva stola.

Britanski film Push This Button If You Begin To Panic (13 minuta, 2020) Gabrijela Bemera prati Bendžamina koji je otišao kod lekara, a tamo je naišao na hirurge sklone eksperimentima i usaljene MRI uređaje…

 

Olga Lucovnicova, rediteljka dokumentarnih filmova iz Moldavije koja živi u Belgiji, pored producenata iz ove dve zemlje oslonila se i na podršku kuća Portugala i Mađarske da bi snimila My Uncle Tudor (20 minuta, 2020).

Film dokumentuje njen povratak u staru porodičnu kuću posle 20 godina tišine gde je doživela traumatična iskustva koje joj je ostavio njen teča Todor. Autorka je za ovo ostvarenje nagrađena “Zlatnim medvedom” ove godine na Berlinalu.

Selekcija studentskih i amaterskih filmova, DKC

Organizatori Najkraćeg dana navode da im je ove godine stigao rekordan broj prijavljenih filmova, a selektori su odabrali filmove iz sedam zemalja regiona, pa će pored ostvarenja iz Srbije publika moći da vidi i ona iz Hrvatske, Crne Gore, Bosne i Hercegovine, Mađarske, Rumunije i Grčke. Program sa filmovima iz selekcije studentskih i amaterskih filmova zakazan je za 21. decembar u Dvorani kulturnog centra Beograda.

Za festival je odabrano 11 ostvarenja filmskih entuzijasta i ona će biti prikazana u DKC-u od 15 sati. Publika će tako moći da vidi Još uvijek ne znam Bele Bračko-Milešević (Hrvatska, 5 minuta) o “pokušaju da se pomirite sa sopstvenim domom”, Distance Ive Milojković (Srbija, 11 minuta) o Eleni koja pokušava da dopre do oca koji živi u Japanu, kratki eksperimentalni lirski putopis Prozor kroz prostor sad Stanislave Paunović i Emilije Vučićević (Srbija, 3 minuta) i Jednog zelenog dana Lidije Sredojević (Srbija, 7 minuta) o danu u životu majke.

U okviru iste selekcije biće prikazani i Rođenje savršenog čovjeka Ivori Stošić (Hrvatska, 7 minuta) inspirisan radovima Dzige Vertova, Za vikend gajbi Lastom u 15 do 5 sa Autokomande da ne bih plaćao peronsku na stanici 170 dinara Danila Lazovića (Srbija, 7 minuta), Bijeli dan Višnje Vukašinović (Hrvatska, 14 minuta), kratki animirani Klik Mata Uljarevića (Crna Gora, 4 minuta) o fenomenu lažnih vesti, Samo najbolje za tebe Vanje Vujin (Srbija, 12 minuta) o devojci koja razmišlja o abortusu i pritiscima na nju, Duboko u nama Emilije Drašković (Srbija, 9 minuta) o neobičnom pokušaju devojke da zaboravi dečka i Plejade Mateje Zidarić, u kom se spajaju eksperimentalnost i mit.

***

Program studentskih filmova će početi od 17 sati projekcijom ostvarenja U šumi Sare Grgurić (Hrvatska, 17 minuta) o paru koji putuje u Gorski Kotar, gde ona tokom izolacije zbog pandemije preispituje njihovu vezu. Sledi Džonika Ane Đurović (Srbija, 20 minuta) o dve drugarice koje odlučuju da poslednjeg dana leta upoznaju mladića kog već dugo uhode, pa stop animacija 2 godine 2 minuta Alekse Bartola i Lole Petrović (Srbija, 2 minuta) i Još malo do Nove godine Marka Bičanića (Hrvatska, 18 minuta) u kom se u životu dečaka usred pandemije dešava i zemljotres.

Kadar iz filma “Džonika” Ane Đurović foto: Promo/Najkraći dan

Kora pomorandže Isidore Vujić (Srbija, 5 minuta) intimna je filmska beleška o povratku iz Španije, a Ptice se ne gube Žofije Polaček (Rumunija, 20 minuta) o devojci koja živi u svom svetu i traži mladića koji bi joj se udvarao igrajući, onako kako to rade mužjaci njene omiljene vrste: rajske ptice… Sa druge strane, u filmu Ženelovci (Srbija, 30 minuta) Aleksander Ivanović, Lazar Aleksić i Mirza Abdagić prate grupu prijatelja sa planete na kojoj žene ne postoje, a odlučili su, nakon što su našli mapu do ženskog mitskog stvorenja, da je prate. Između ova dva filma biće prikazana Tuđa posla (Hrvarska, 12 minuta) u kom se Andrija Tomić bavi problemima odlaganja komunalnog otpada.

Kadar iz filma “Velika dostignuća” Nikole Vučinića foto: Promo/Najkraći dan

U nastavku programa, od 19.30 sati, publika će moći da vidi Boga na kotačima (Hrvatska, 8 minuta) Bele Bračko Milešević o promenama na misi u jednom selu kod Karlovca zbog pandemije, pa Velika dostignuća Nikole Vučinića (Crna Gora, 20 minuta) sa intrigantom pričom smeštenom u mali grad u kom, tokom otvaranja zabavnog parka, gradonačelnika smenjuje zalutali oboleli sa psihijatrijske klinike.

Slede potom Matijevići u izolaciji Mateja Matijevića (Hrvatska, 13 minuta), Inkognito Julije Lantoš (Mađarska, 7 minuta) o usamljenoj devojci koju prati žuta ptica, pa When Night Lost Asterisa Ciolasa (Grčka, 17 minuta) o približavanju dvoje stranaca jedne letnje noći u srcu Atine.

Iz filma “When Night Lost” Asterisa Ciolasa foto: Promo/Najkraći dan

Za završnicu su planirani Korijeni (BiH, 16 minuta) u kom autor Stefan Tomić nastoji da se suoči sa traumama kroz razgovor sa dragom osobom koju je tragično izgubio, Sparina Petra Vukovića (Hrvatska, 18 minuta) o Rozi u potrazi za cimerom i Karmen koja traži utočište, kao i dokumentarac Za sve ste vi krive (Srbija, 18 minuta), u kom rediteljka Tamara Tasić preispituje mogućnost idealno prijateljstva kroz priču o grupi drugarica koje odlaze na žurke u Kvaku 22, idu na turneju sa bendom Dogs in Kavala

***

Dnevna ulaznica za programe u Jugoslovenskoj kinoteci je 200 dinara, a ulaz u Dvorani kulturnog centra, na projekcije iz programa i dodelu nagrada u kategorijama studentskog i amaterskog filma u završnici festivala je besplatan, dodaju organizatori.

Matija Jovandić

Prijavi se za Glif obaveštenja

Pratite nas i nepropusti nove sadržaje na našem portalu


Tagged:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *