Izdavač zatrpan AI generisanim tekstovima odlučio da zatvori konkurs za kratke priče Nil Klark objašnjava zašto je njegova izdavačka kuća “Clarkesworld”, jedna od retkih koja plaća honorare za priče novih autora, morala da ukine konkurs i kakve to (negativne) promene donosi.

Rad Džejsona Alena koji je generisala AI, pod nazivom “Théâtre D’opéra Spatial”

Jedan od najprestižnijih izdavača koji objavljuje kratke SF priče Clarkesworld ukinuo je svoj konkurs nakon što je gomila prijava koje je generisala veštačka inteligencija zatrpala njegov urednički tim.

Ovaj izdavač, koji je objavio pisce uključujući Džefa Vandermira, Juna Ha Lija i Ketrin Valente, jedan je od retkih koji na svojim otvorenim konkursima plaćaju kratke priče novih pisaca.

Ali ta mogućnost je privukla pažnju influensera koji promovišu šeme za brzo bogaćenje koristeći veštačku inteligenciju, kaže osnivač Clarkesworld-a Nil Klark.

Obično bi tokom jednog meseca časopis primio 10-ak takvih prijava za koje se smatralo da su plagijati drugih autora, napisao je on u postu na svom blogu (koji možete pročitati dole, prim. prev). Ali pošto je pokretanje ChatGPT-a prošle godine stavilo AI modele jezika u centar pažnje, stopa odbijanja je skočila nebu pod oblake.

U januaru, napisao je Klark, ovaj izdavač odbio je 100 prijava, zabranivši njihovim „autorima“ da se ponovo prijavljuju. Od februara do danas, blokirao ih je više od 500.

Zatvaranje konkursa je drastičan potez. Dok se ne pronađe rešenje, časopis ne razmatra nove priče autora.

„Ponovo ćemo ga otvoriti, ali nismo odredili datum“, saopštio je Klark na društvenim mrežama. „Detektori su nepouzdani. Traženjem da se apliciranje plaća žrtvuje se previše [legitimnih] autora. Štampane prijave za nas nisu održive.”

„Ljudi koji izazivaju ovaj problem nisu deo [SF i fentezi] zajednice. U ovo su ih uglavnom uveli stručnjaci za „dodatni  posao“ koji tvrde da se sa ChatGPT-om lako može zaraditi novac. Oni su ovo pokrenuli i zaslužili prezir koji je usmeren prema AI programerima.”

Generativna AI tehnologija takođe izaziva nespokoj i van proznih krugova.

Generisanje slika, sa alatima kao što su Midjourney, Dall-E i Stable Diffusion, izazvalo je slične kontroverze, jer je sajam umetnosti u Koloradu nesvesno dodelio prvu nagradu u kategoriji „digitalnih umetnika u nastajanju“ slici koju je kreirao Midjourney – iako je novčana nagradu primio Džejson Alen, koji je zadao parametre AI alatu i prijavio rezultat na sajam pod svojim imenom.

 


 

Prenosimo vam i posta sa bloga Nika Klarka u kojem objašnjava razloge za svoju odluku da ukine otvoreni konkurs za kratke priče:

Od prvih dana pandemije, primetio sam povećanje broja prijava nalik spamu koji su stizali Clarkesworld-u. Ono što mislim pod tim je da kod nekih postoji poštena želja da budu objavljeni, ali ne i poštena želja da se realno obavi posao. Sve donedavno, to su skoro u potpunosti bili slučajevi plagijata, gde se prvo menjalo ime autora, a zatim se koristio i program koji treba da tekst učini autorskim. Ovo poslednje često rezultira prilično šaljivim rezultatima poput ovog koji sam dobio 2021:

Sitting on its three years’ experience, the fittest Shell was originally the size of more android subliminal observations than any other single subject in the Grandma. Obey three hundred retorts can’t even a couple was issued for wages to the apparently that dropped the storage station.

A ovo su rečenice iz originalne priče, „Ljudska greška“ Rejmonda F. Džonsa (Raymond F. Jones), objavljene u časopisu If (april 1956).

During its three years’ existence, the first Wheel was probably the subject of more amateur astronomical observations than any other single object in the heavens. Over three hundred reports came in when a call was issued for witnesses to the accident that destroyed the space station.

Ovakve slučajeve je često bilo lako uočiti i bili su dovoljno retki da su predstavljali samo manju smetnju. Ponekad bi im broj povećao na mesec ili dva, ali ukupan rast je bio veoma spor i broj slučajeva je ostao nizak. Svakome ko bi bio uhvaćen u plagiranju bilo je zabranjeno da se ubuduće prijavljuje. Neki su čak imali smelosti da se žale na to. „Ali meni stvarno trebaju pare.”

Krajem 2022. godine došlo je do još jednog skoka u broju plagijata i tada su „AI“ chat botovi počeli da skreću pažnju, jer su koristili novi alat u svom arsenalu, ohrabrujući sve više ljude da isprobaju i ovaj „dodatni  posao“. Stvar se brzo izmakla kontroli:

(Izvor: neil-clarke.com)

Grafikon počinje sa junom 2019. i prikazuje mesečne podatke do februara. Manji stubovi grafikona počinju da se pojavljuju u aprilu 2020. Od sredine 21. do 22. septembra su malo veći, ali od tada počinju naglo da rastu. Tamo gde su meseci obično bili ispod 20, sada dostižu 25 u novembru, 50 u decembru, preko 100 u januaru i skoro 350 do sada u februaru 2023.

(Napomena: Ovo je objavljeno 15. februara. Za 15 dana smo više nego udvostručili ukupan broj za ceo januar.)

Neću davati detaljne informacije o tome kako znam da su ove priče „AI“ spam niti da navodim bilo koji od podataka koje sam prikupio iz ovih prijava. Postoje neki vrlo očigledni obrasci i ja nemam nameru da pomognem tim ljudima da bude manje verovatno da će biti uhvaćeni. Štaviše, neki od obrazaca koje sam primetio mogu biti zloupotrebljeni i dati istu sliku o legitimnim autorima. Regionalni trendovi, na primer.

Ono što mogu da kažem je da je broj spam prijava koje su rezultovane zabranama dostigao 38% ovog meseca. Iako je odbijanje i zabrana ovih prijava bila jednostavna, one rastu brzinom koja će zahtevati promene. Da stvar bude još gora, tehnologija će biti samo bolja i bolja, tako da će otkrivanje postati izazovnije. (Ne sumnjam da je nekoliko odbačenih priča već izbeglo razotkrivanje ili su to bili slučajevi u kojima smo jednostavno pogrešili zbog previše opreza.)

Da, postoje alati za otkrivanje plagiranog teksta i teksta koji je napisala mašina, ali oni su skloni tome da budu lažno negativni i pozitivni. Jedna od kompanija koja pruža ove usluge čak igra za obe strane, nudeći alat koji pomaže autorima da spreče razotkrivanje. Čak i da se koriste samo za preliminarno bodovanje a da kasnije sve pregleda osoblje, automatizacija ovih third-party alata u proces apliciranja bi bila skupa. Mislim da nijedno od tržišta kratke priče trenutno ne može priuštiti te troškove.

Kontaktirao sam nekoliko urednika i situacija u kojoj se nalazim nije jedinstvena. Čini se da mnogo teže pogađa on prestižnije konkurse koji su uvek otvoreni, nego one sa ograničenim rokovima za podnošenje ili nižim honorarima. Ovo nije nešto strašno iznenađujuće jer sajtovi i kanali koji promovišu write for money šeme imaju tendenciju da više pažnje pridaju uvek otvorenim konkursima koji imaju veći broj reči.

Ovo bi nekima moglo sugerisati da je u najboljem interesu tržišta da ima ograničene periode za podnošenje zahteva, ali ne sumnjam da bi takva odgađanja bila kratkog veka. (Međutim, to je možda sve što je nekim urednicima potrebno.) Drugi bi mogli da se osiguraju tako što bi oni slali poziv za apliciranje ili bi nudili mogućnost podnošenja prijava samo užem krugu „poznatih“ autora umesto otvorenih poziva. Urednici bi se čak mogli naći u situaciji da se ogluše o želje nekih autora koji vode računa o svojoj privatnosti da daju manje informacija. Neki bi mogli da pribegnu blokiranju prijava od izvora koji maskiraju svoju lokaciju pomoću VPN-a ili drugih servisa. Ako se napravi korak dalje, drugi bi mogli koristiti regionalne zabrane kao strategiju – kao što smo videli da se dešava sa finansijskim transakcijama – zbog visokog procenta lažnih prijava koji dolaze iz ovih mesta.

Jasno je da uobičajeno stanje stvari neće biti održivo i brinem se da će ovaj put dovesti do povećanja prepreka za nove i međunarodne autore. Kratkoj fantastici su potrebni ovi ljudi.

Ovo neće nestati samo od sebe i ja nemam rešenje. Razmišljam o nekim, ali ovo nije igra “Čoveče ne ljuti se” gde svako može da „pobedi“. Najbolje čemu se možemo nadati je da ćemo uspeti da isplivamo iz ovoga i ostanemo na površini. (Kao da nam treba još jedna stvar iz koje treba isplivati.)

Ako branša ne može da pronađe način da reši ovu situaciju, stvari će početi da se urušavaju. Vreme potrebno da se odgovori na aplikacije će postati sve gore i gore i ne želim ni da razmišljam o tome šta će se dogoditi mojim kolegama koji daju povratne informacije o prijavama. Ne, to nije smrt kratke fikcije (molim vas, prestanite s tim glupostima), ali će zakomplikovati stvari.

Tekst: Alex Hern/Neil Clarke
Izvor: theguardian.com/neil-clarke.com
Preveo i priredio: Danilo Lučić

Pročitajte i tekst o tome kako nam kultura Mesopotamije služi kao dokaz da se možemo prilagoditi na nove tehnologije poput ChatGPT-a, zatim kako je roman koji je napisao kompjuter zamalo dobio književnu nagradu, kao i zašto kopjuter nikad neće napisati dobru knjigu.

Prijavi se za Glif obaveštenja

Pratite nas i nepropusti nove sadržaje na našem portalu


Tagged: