Priče divlje i sirove energije (Čekaju metak, Madlen D’Arsi, prevod: Slavica Miletić)

SHARE:

„Priče Madlen D’Arsi su duhovite i iščašene i pulsiraju divljom sirovom energijom života samog ali često se tu provlači prikrivena tama ili tuga odmah ispod površine i to je ono što produbljuje i daje stvarnu težinu delu.“ –    Kevin Beri

Pripovedačica “Odjavljivanja”, prve priče u debitantskoj zbirciMadlen D’Arsi „Čekajući metak“ opisuje san u kojem ponekad hoda Okford Stritom: „I ono ispadne iz mene i svi na ulici vide kako se vuče za mnom na mesnatoj vrpci kao veliki puž golać, a ja čak i ne primećujem“. „Odjavljivanje” je priča o trudnoj ženi prepuštenoj tišini onih oko nje: „Niko mi ništa nije rekao kad sam počela da se raskrupnjavam. Niko ni reč nije rekao.“Ovo je jeziva, emocijama ispunjena teritorija, sa mnogo mogućnosti da pisac nešto pogriješi. U pokušaju da podari glas bezglasnom, uvek postoji opasnost da se pisac, paradoksalno, uključi u utišavanje drugačije vrste zauzimajući položaj između čitaoca i likova, upadajući u priču. D’Arsi, srećom, zna kada da dopusti svojim likovima da govore. Ona mudro bira pripovedanje u prvom licu, a zatim nam se sklanja s puta. Rezultat je priča lišena sentimentalnosti koja donosi humani aspekt političkog. „Bolelo me je. A onda je izašlo. Mrzela sam ga … “, kaže nam pripovedačica, „… Bilo je kao mrtav pas na uzici. Morala sam da pregrizem peteljku da se ne bi vuklo za mnom dok sam živa.“

Ova zbirka sadrži dvanaest priča čija je radnja smeštena u Kork, Njujork i London. Među temama kojima se Madlen D’Arsi bavi u ovim pričama su i ljudska sposobnost za samodestrukciju i naša sklonost da rasipamo, naročito način na koji rasipamo ljubav. Njen pogled nije toliko usmeren na traganje za ljubavlju koliko na kompleksnije, i možda interesantnije, pitanje o tome šta ljudi čine sa ljubavlju pošto je pronađu. Muški narator priče „Potcenjena emocija“ viđa mlađu ženu koja je „pametna“, „seksi“, „lepa“ i „trpi ga“. A trpeti njega uopšte nije lako. On nije, pošteno govoreći, neka dobra prilika, i kao čitaoci mi znamo nešto što njegova devojka ne zna: on se podvrgao vazektomiji. Čini se da nema sumnje u to ko je ovde bolje prošao, a ipak svedoci smo da narator ruši sve, bežeći od sreće koja mu je nadohvat ruke. To je tema kojoj se autorka vraća u ovoj zbirci – obesno odbacivanje sreće. Ovaj narator, kao i brojni drugi likovi u pričama D’Arsi podseća na pse koji trče za automobilima; da, tu je početni nalet potere, ali psi zastaju, zbunjeni i zgranuti – da li automobil zaista treba da se zaustavi?

MADLEN D’ARSI je rođena u Irskoj, a kasnije je provela trinaest godina u Velikoj Britaniji. Radila je kao advokat po službenoj dužnosti i urednik tekstova u pravosuđu u Londonu, pre nego što se vratila u Kork sa suprugom i sinom.

Godine 2010. dobila je književnu nagradu Henesi u kategorijama prva proza i novi irski pisac. Njena prva zbirka kratkih priča Čekajući metak objavljena je 2014. godine. Za ovu knjigu dobila je u Velikoj Britaniji 2015. godine nagradu Edž Hil za kratku priču u izboru čitalaca.